AVRASYA TÜP GEÇİT PROJESİ

AVRASYA TÜP GEÇİT PROJESİ

eurasia-avrasya-tuneli

Avrasya tüneli, Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazı’nın altından karayolu ile birleştirecek İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi’nin tüp geçit tüneli.

Tünelin temeli 26 Şubat 2011’de atıldı. Cankurtaran sahili ile Haydarpaşa arasında inşa edilecek ‘İstanbul Boğazı Karayolu Geçiş Projesi’nin tamamlanmasıyla Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikaya varan seyahat süresinin 15 dakikaya kadar indirilmesi hedefleniyor. İstanbul Boğazı’nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi sağlamak amacıyla, halen yapım aşamasında bulunan Marmaray projesinin 1,8 kilometre kadar güneyinde inşa edilecek proje mevcut iki köprünün trafik yüklerini paylaşarak İstanbul’a daha dengeli ve hızlı bir şehir içi ulaşımı kazandıracak.

Proje

Avrasya Tüneli Projesi, İstanbul Boğazı’nın deniz tabanının altında, İstanbul’un Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri arasında kalan 5,4 kilometre uzunluğunda karayolu tüneli ile toplam 9,2 kilometre uzunluğundaki mevcut yolların tünele girişlerini sağlamak üzere genişletilmesinden oluşacak. Yol güzergahı toplam 14,6 kilometre olacak.

Projenin Avrupa yakası yaklaşım yolu başlıklı birinci bölümü, Kazlıçeşme’den Cankurtaran sahiline, Kennedy Caddesi boyunca 5,4 kilometre uzunluğunda 6 şeritten 8 şeride yol genişletme ve bağlantı yollarının iyileştirmesi çalışmalarını kapsıyor. Deniz tabanının en yakın noktada 27 metre altından geçecek toplam 5,4 kilometrelik bölümde ise Tünel Açma Makinesi teknolojisinden yararlanılacak. TBM ile geçilecek uzunluk 3,4 kilometre ve TBM kazı çapı 13,7 metre olacak. Projenin Asya yakası yaklaşım yolu başlıklı bölümü ise D-100 karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı’ndan Göztepe Kavşağı’na kadar olan 3,8 kilometrelik yolu kapsıyor. Burada yol 8 şeride çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek.

Projenin, yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması öngörülüyor. Tünel trafiği otomobil ve minibüsler ile sınırlandırılacak.

Tünel Özellikleri

Tünelde internet, telefon bağlantısı ve her türlü elektro mekanik sistem bulunacak. Yani tünelden geçerken telefonla iletişim kesilmeyecek. Tüm güvenlik önlemleriyle birlikte deprem güvenliği de ön planda tutulan ve richter ölçeğine göre 7.5 şiddetindeki sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tünel, olası tsunami dalgalarından etkilemeyecek.

istanbul_tunel_gecit_trafik

Yap-İşlet-Devret Modeli

Tünel, ATAŞ tarafından 25 yıl 11 ay ve 9 gün süre ile işletildikten sonra DLH’ya devredilecek. Yaklaşım yolları ise inşaatı tamamlandıktan sonra işletilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesine verilecek.

Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilen proje yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması bekleniyordu. 55 ayın 4,5 yıla tekabül ettiğini söyleyen Erdoğan: “Bu dönem milletvekilliği için son yılım, bu tünelin açılışını görmek istiyorum; gelin bunu 3,5 yılda bitirelim” dedi. Firma yetkililerinin de tamam demesi üzerine proje süresi 3,5 yıla indirildi.